Radio Sfera UMK

Gramy swoje, po studencku!

„Festiwal jest bardzo żywą tkanką” – rozmowa z Anią Kopaniarz

Sezon festiwalowy za nami – Open’er, Tauron Nowa Muzyka Katowice, Audioriver, OFF, Woodstock, można by długo wymieniać… Ciekawi Was jak wygląda stworzenie festiwalu od kuchni? Krzysztof Wachowiak z Fundacji Nie.Art zorganizował spotkanie, na którym zostały przedstawione tajniki tej pracy.

Ania Kopaniarz zaczynała od pracy w klubie Hipnoza w Katowicach. Później przez dziesięć lat była związana z festiwalem Tauron Nowa Muzyka. To dzięki niej mogliśmy w Polsce zobaczyć po raz pierwszy takich artystów jak Bonobo, Moderat czy Flying Lotus. Od dwóch lat współpracuje z OFF Festivalem. Po spotkaniu w Toruniu udało mi się poprosić ją o rozmowę, podczas której poruszyliśmy kwestie bookingu, festiwali, a przede wszystkim – muzyki.

Na wstępie wspominałem, że Ania Kopaniarz ma za sobą pracę w Hipnozie. To były jej początki jeśli chodzi o zapraszanie artystów, zanim jeszcze zaczęła pracować przy Tauron Nowa Muzyka. Stąd też ciekawiło mnie, gdzie jest trudniej – w klubie czy przy festiwalu.

Skoro już przeszliśmy do festiwali, to warto poruszyć kwestię lokalizacji Tauron Nowa Muzyka. To wydarzenie, które było początkowo organizowane w Katowicach, później w Cieszynie, aby znów powrócić do Katowic. Tak zostało do dziś. Gdyby jednak dziś organizatorzy stanęli przed wyborem gdzie zorganizować festiwal, a Tauron byłby dopiero w planach, to jakie miasto byłoby na celowniku, jeśli chodzi o lokalizację?

Festiwali przybywa. Corocznie debiutuje ciekawe wydarzenie na mapie Polski. Czy nie istnieje jednak prawdopodobieństwo, że dojdziemy do punktu, w którym takich imprez będzie zbyt dużo?

Masa ludzi odwiedza festiwale muzyczne, ale też sporo z nich chciałoby współtworzyć takie wydarzenie. Jakie działania należy podjąć, aby dostać się do, np. OFF-owej ekipy? Czy wolontariat jest dobrą drogą?

Skoro już poruszyliśmy kwestię pracy przy festiwalu, to jak to wygląda w kontekście OFF-a, z którym Ania Kopaniarz współpracuje?

Praca na festiwalu polega, między innymi, na tzw. bookowaniu artystów. W jaki sposób osoby odpowiedzialne za układanie line-upu znajdują muzyków na takie wydarzenia?

Jak wspomniałem, wielu artystów zadebiutowało koncertowo w Polsce właśnie na Tauronie. Który z tych bookingów był dla Ani Kopaniarz najważniejszy i najbardziej satysfakcjonujący?

Czy zdarzyła się sytuacja, kiedy wymagania artysty były zbyt abstrakcyjne?

Skoro mówimy o wymaganiach artysty, to warto poruszyć kwestię finansową. Jak to wyglądało w przypadku festiwalu Tauron Nowa Muzyka?

Podczas zeszłorocznego OFF Festivalu Zomby odwołał swój koncert. Zamiast niego wystąpił Addison Groove. Sama akcja została przeprowadzona w szybkim tempie. Ciekawił mnie fakt jak doszło do tak szybkiej zamiany w line-upie, stąd postanowiłem o to zapytać.

Na sam koniec powróciłem do tematyki spotkania i zapytałem Anię Kopaniarz o to, jakie ma rady dla początkujących w branży bookingowej/festiwalowej.

Warto w tym miejscu przypomnieć o festiwalu Tauron Nowa Muzyka (sprawdźcie naszą relację) oraz o OFF Festivalu, który odbędzie się w dniach 4-6 sierpnia (sprawdźcie naszą relację).

[fot. Krzysztof Wachowiak/Fundacja Nie.Art – dzięki!]