Radio Sfera UMK

Gramy swoje, po studencku!

Jakość ponad liczbę studentów – zmiany w szkolnictwie wyższym

W czwartek 24.11 rozpoczęła się konferencja programowa Narodowego Kongresu Nauki, organizowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Drugie po rzeszowskim sympozjum dotyczyło problematyki nauk humanistycznych oraz społecznych, potrzeby ich rozwoju i zmian.

Pierwszego dnia oprócz zamkniętych spotkań zespołów roboczych, studenci mieli okazję uczestniczyć w Debacie Oksfordzkiej o tematyce: ,,Postęp technologiczny, który nie idzie w parze z refleksją humanistyczną, to większe zagrożenie, niż szansa’’. Taki rodzaj debaty polega na dialogu między dwoma stronami o sprzecznych poglądach na określony temat przy udziale publiczności. Nad jej przebiegiem czuwa bezstronna osoba trzecia – marszałek. W ostatnich latach popularność dyskusji w formie Debaty Oksfordzkiej w Polsce wzrasta.

O misjach jakie pełnią nauki humanistyczne i społeczne mówi prof. Jan Kubik z University College London.

 

 

Po oficjalnym otwarciu konferencji w piątek 25.11CKK Jordanki, miało miejsce wystąpienie Wicepremiera Jarosława Gowina dotyczące celów reformy nauki oraz szkolnictwa wyższego i roli NKN. Minister zwrócił w nim uwagę na istotność nauk humanistycznych oraz problem umasowienia kierunków społecznych: ,,Studia filozoficzne, historyczne, (…) są niezbędne do budowania i przekraczania tożsamości. One motywują do szukania prawdy i uczą szacunku dla odmienności (…). Potrzebujemy kształcić informatyków, inżynierów. Masowego kształcenia filozofów nie potrzebujemy, te studia powinny być elitarne”.

Istotność nauk humanistycznych i społecznych podkreśla również prof. Andrzej Sokala, prorektor UMK.

 

 

Zakończona w piątek konferencja była przygotowana w ramach programu Narodowego Kongresu Nauki

Materiał: Monika Krawaczyńska

[fot. materiały prasowe Narodowego Kongresu Nauki]