Na UMK działa System Zapewniania Jakości Kształcenia i Organizacji Pracy. Na podstawie wyników ankiet Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia opracowuje rekomendacje i wskazuje obszary wymagające poprawy.
Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia i Organizacji Pracy bada takie obszary jak: oceny zajęć dydaktycznych, satysfakcji pracowników i studentów oraz losy absolwentów po ukończeniu studiów.
Po tegorocznych badaniach Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia wystosowała pięć rekomendacji skierowanych do władz UMK. Jednym z poruszonych problemów była niska zwrotność ankiet – w przypadku Oceny Zajęć Dydaktycznych wyniosła 16,64 proc., a w Badaniu Satysfakcji Pracowników 24,32 proc.
O przyczyny takiego stanu rzeczy oraz możliwe rozwiązania zapytaliśmy przewodniczącego Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia, prof. UMK Rafała Moczkodana:
Trwają rozmowy na temat wprowadzenia nagrody dla najaktywniejszych wydziałów, na których odnotowana zostanie najwyższa zwrotność ankiet. W przyszłości mogą one otrzymać dodatkowy budżet do wykorzystania na potrzeby studentów lub dzień wolny od zajęć.
Czytaj też: Polska nauka w centrum uwagi na UMK
Zapytaliśmy również, dlaczego warto poświęcić czas na wypełnienie ankiet:
Teoria a praktyka
Ankietowani sygnalizują problem niewłaściwych proporcji między teorią a praktyką w programach studiów:
Rada ds. Jakości Kształcenia rekomenduje opracowanie strategii zwiększania udziału praktyki w kształceniu podstawowym. To jednak proces rozłożony w czasie – może potrwać nawet półtora roku. Natomiast rozwiązaniem, które mogłoby szybciej wejść w życie, jest poszerzenie oferty szkoleń dla studentów:
Trwają prace nad utworzeniem jednostki, która od 2026 roku ma oferować szkolenia dla pracowników i studentów oraz lepiej wykorzystywać istniejące zasoby uczelni:
Na zakończenie zapytaliśmy, jakie zmiany Rada ds. Jakości Kształcenia chciałaby najbardziej zobaczyć na uniwersytecie:
[Fot.: Andrzej Romański]