Za nami Wydziałowa Konferencja Studencka Między mieczem a piórem: interdyscyplinarne spojrzenie na wojnę. Prelegentami byli studenci Wydziału Nauk Historycznych UMK z różnych kierunków, reprezentujący odmienne perspektywy badawcze. Liczba wykładów i różnorodność tematyczna były imponujące.
Wydarzenie w Collegium Humanisticum zostało zorganizowane przez Samorząd Studencki WNH UMK we współpracy z trzema kołami naukowymi. Były to Wojskoznawcze Koło Naukowe, Studenckie Koło Naukowe Historyków im. Karola Górskiego i Studenckie Kołem Naukowe Archiwistów UMK.
Sześć bloków tematycznych
Przez dużą ilość prelegentów konferencja została podzielona na bloki tematyczne. Można było dowiedzieć się czegoś nowego o archiwach, obrazach wojny w kulturze i mediach czy religii, mitach i legendach. Nie zabrało również militariów, dyplomacji oraz wpływu konfliktów zbrojnych na władzę i społeczeństwo. Na koniec każdego bloku tematycznego uczestnicy mieli czas na zadawanie pytań i wymianę opinii.
O tym, skąd wziął się pomysł na Między mieczem a piórem, zdradził nam Jakub Gąsecki, jeden z przedstawicieli Samorządu Studenckiego WNH UMK:
War was never changes. Obrazy wojny w grach wideo między rozrywką, historią, a przestrogą
Dr Marcin Sumowski wygłosił wykład inauguracyjny otwierający konferencję o prezentacji wojny w grach wideo. Historyk odwołał się do dobrze znanych produkcji, między innymi: Call of duty: WWII, Ghost of Tsushima, Kingdom Come: Deliverance. Zawierają one motyw braterstwa wśród żołnierzy, perspektywę cywili lub przedstawiają okrucieństwo konfliktów zbrojnych. Gry wideo to nie tylko widowiskowe sceny, pobudzające naszą wyobraźnię, ale również wartościowe medium kształtujące nasze wyobrażenie o wojnie.
Po wykładzie dr Sumowski udzielił odpowiedzi na kilka pytań:
Dlaczego dr Sumowski wybrał taki temat na wykład inauguracyjny?
Jakie są rodzaje gier wideo z motywem wojny?
Czy sposób przedstawiania wojny w grach wideo zmienił się na przestrzeni lat?
Dlaczego motyw wojny w grach wideo jest tak popularny?
Czy gry wideo mogą posiadać wartość historyczną?
Czy gry mogą pełnić funkcję dydaktyczną?
Czy gry to medium najlepiej oddające realia wojny?
Jaka jest ulubiona gra z motywem wojny dr. Sumowskiego?
Rozmowa z prelegentami
Przeprowadziliśmy również rozmowę z dwoma prelegentami:
Wspomniany już wcześniej Jakub Gąsecki opowiedział nam o swoim wykładzie Wojna widziana z perspektywy archiwum domowego:
Natomiast Mateusz Wełna, autor wykładu Propaganda zwycięstwa i wartość historyczna ikonografii monet Imperium Romanum odpowiedział na dwa pytania. Dlaczego interpretacja monet pozwala na pozyskiwanie informacji historycznych oraz dlaczego ikonografia odgrywała istotną rolę w starożytności?
Warto docenić pracę organizatorów, bo konferencja została przeprowadzona w profesjonalny sposób oraz z ogromnym rozmachem. Gratulujemy Samorządowi Studenckiemu WNH i życzymy kolejnych tak udanych wydarzeń, jak Między mieczem a piórem.