Miasto zapowiada prawie 50% wzrost budżetu na Program Budowy Dróg Lokalnych w Toruniu, ale to niejedyne wzrosty w tym obszarze. Pieniądze te zostaną przeznaczone na rozwiązywanie problemów nękających toruńskich kierowców, m.in zakorkowanych dróg i tras wymagających napraw.
Podczas konferencji prasowej w CSW poświęconej infrastrukturze drogowej Torunia, Prezydent Miasta, Paweł Gulewski, wraz z dyrektorem MZD, Ireneuszem Makowskim przedstawili plany inwestycyjne na 2026 r. Do kluczowych inwestycji zaliczyli m.in. przebudowę DK 91, kontynuację budowy Trasy Staromostowej, czy przebudowa ul. Olsztyńskiej. Następnie skupili się na mniejszych projektach miejskich, które są w realizacji lub już zakończono prace – ul. Kujawskiej, św. Józefa oraz Kochanowskiego. Zarządcy miejskich dróg wspominali także o miejscach parkingowych, rozwoju komunikacji rowerowej i Programie Poprawy Bezpieczeństwa.
Zobacz też: Gęsina na Świętego Marcina [RELACJA]

„Więcej na toruńskie drogi” to hasło, które pojawiło się podczas przedstawiania budżetu przeznaczonego na modernizację toruńskich dróg w 2026 roku. Większość kwot zarezerwowanych na realizację określonych zadań wzrosła w porównaniu do 2025 roku. Największy wzrost dotyczy Programu Budowy Dróg Lokalnych (aż 47,4%), ale zastrzyk gotówki dotyczy także remontów kapitalnych dróg (wzrost o 18,1%), i bieżących napraw (wzrost o 3,1%).
Prezydent Torunia o budżecie miasta na 2026 r.:
Kluczowe inwestycje na 2026 r.
Pierwszą zaprezentowaną inwestycją była rozbudowa ul. Olsztyńskiej (odcinek o długości 2 km). Projekt przewiduje dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, wiadukt z kładką pieszo-rowerową nad torami kolejowymi i cztery skrzyżowania, w tym rondo turbinowe Ceramiczna/Nowy przelot. Plan obejmuje też drogi rowerowe, chodniki, oświetlenie, ekrany akustyczne oraz przepusty na Strudze Toruńskiej.
Dyrektor MZD o rozbudowie ul. Olsztyńskiej:
Następnie pojawiła się kwestia mostu nad Drwęcą, który ze względu na zły stan techniczny oczekuje na remont. Rozbiórka zdegradowanych elementów oraz naprawy uszkodzeń są w tym projekcie priorytetem. Dodatkowo zaplanowano nowe zabezpieczenia antykorozyjne.

Przygotowanie nowych zadań inwestycyjnych
Wymieniamy część prac projektowych (2025-2026 r.):
- Wielowariantowa koncepcja przebudowy ul. Łódzkiej na odcinku od ul. Andersa do ul. Podgórskiej
- Budowa III etapu Trasy Średnicowej. Odcinek: Szosa Chełmińska – ul. Szosa Okrężna
- Przebudowa Pl. Skalskiego
- Przebudowa ronda Ugory-Watzenrodego
- Połączenie ul. Zbożowej z ul. Strobanda
- Koncepcja rozbudowy ul. Kujawskiej i Dybowskiej – budowa ronda.
- Budowa ul. Osadniczej od ul. Glinieckiej na wschód
- Budowa ul. Ciechocińskiej od ul. Rypińskiej do ul. Lipnowskiej
Plany remontowe
- Ul. św. Faustyny (395 m) – od ul. Legionów do ul. Kozackiej. Remont nawierzchni.
- Ul. Krasińskiego (220 m) – od ul. Reja do ul. Kochanowskiego. Wymiana warstwy ścieralnej i oświetlenia. Odtworzenie oznakowania poziomego.
- Ul. Gałczyńskiego (270 m) – od budowanej Trasy Staromostowej do ul. Morcinka. Remont kapitalny drogi, wymiana krawężników, remont chodników i remont parkingów na całym odcinku.
- Ul. Otłoczyńska (400 m) – od ul. Rudackiej w kierunku działek ROD Relax, Zacisze, Prząśniczka. Projekt wybrany przez mieszkańców w procedurze Budżetu Obywatelskiego.
- Ul. Żwirki i Wigury (370 m) – od ul. św. Józefa do ul. Szosa Chełmińska. Wymiana warstwy ścieralnej.
- Ul. Kościuszki (100 m) – od Batorego w stronę Świętopełka (jezdnia południowa). Wymiana warstwy ścieralnej. Naprawa zapadniętej studni.
- Ul. Podgórna (145 m) – od Ronda Obrony Robotników do ul. Legionów. Remont nawierzchni.
- Ul. Hallera (760 m) – od ul. Poznańskiej do ul. Kniaziewicza. Zakres na 2026 r.: remont chodników po obu stronach ulicy i remont trzech zatok autobusowych. Zakres na 2027 r.: wymiana nawierzchni.
Więcej informacji znajdziecie na stronie internetowej Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.
[Fot. wyróżniająca: Ilona Błaszkiewicz]
