Wysokie rangą postaci polskiego środowiska naukowego i rządowego spotkały się na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, by wziąć udział w kluczowej dyskusji o przyszłości i wyzwaniach rodzimej nauki oraz szkolnictwa wyższego.
Wydarzenie stanowiło część cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” zainicjowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Celem inicjatywy jest wypracowanie stanowisk dotyczących nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, reformy Polskiej Akademii Nauk oraz ewaluacji jednostek naukowych.

Spotkanie, które odbyło się w Audytorium im. prof. Stanisława Sudoła na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania było adresowane do całej społeczności akademickiej UMK. Wzięli w nim udział zarówno studenci, jak i profesorowie wykładający na uczelni.
O najważniejszych etapach realizacji reformy o szkolnictwie wyższym mówi wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego – prof. Marek Gzik:
Podczas spotkania poruszono kluczowe tematy, w tym:
- Aktualną politykę naukową państwa
- Rolę instytucji wspierających badania i rozwój
- Najważniejsze wyzwania stojące przed polskim szkolnictwem wyższym

Szczególną uwagę poświęcono roli Narodowego Centrum Badań i Rozwoju we wspieraniu innowacji na uczelniach. Podkreślono znaczenie programów takich jak granty dla młodych naukowców i konkursy na studenckie projekty badawcze, w których aktywnie uczestniczy społeczność UMK. Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – prof. Jerzy Małachowski zapowiedział modernizację działań NCBR, m.in. poprzez umiędzynarodowienie polskiej nauki i biznesu. Zapowiedziano wzmocnienie działań w programach takich jak Horyzont Europa oraz innych inicjatywach międzynarodowych, co ma zwiększyć konkurencyjność polskich podmiotów na arenie globalnej.

Dyskusja, która odbyła się w czwartek 29 maja, zapewniła również przestrzeń na pytania od publiczności, umożliwiając bezpośrednią wymianę zdań między uczestnikami wydarzenia a zaproszonymi gośćmi.
Podczas interaktywnej części spotkania poruszono wiele kluczowych tematów, w tym kwestie zwiększenia finansowania polskiej nauki, które obecnie wynosi 1,07% PKB. W odpowiedzi wykazano chęć zwiększenia nakładów na naukę, jednak podkreślono, że priorytet obecnie stanowią wydatki na obronność. Padło również pytanie o konkretne programy wspierające polskie wydawnictwa naukowe czy dofinansowywanie innowacyjnych projektów naukowych. Zwrócono także uwagę na to, że o jakości kształcenia danej uczelni ostatecznie zdecyduje rynek pracy poprzez popyt na absolwentów.

Dyskusja na UMK potwierdziła konieczność zwiększenia nakładów na naukę i wzmocnienia międzynarodowej współpracy. Spotkanie w Toruniu stało się ważnym krokiem w budowaniu innowacyjnej przyszłości polskiej nauki.