Radio Sfera UMK

Gramy swoje, po studencku!

Dyskusja o wojnie w Collegium Humanisticum

Za nami Wydziałowa Konferencja Studencka Między mieczem a piórem: interdyscyplinarne spojrzenie na wojnę. Prelegentami byli studenci Wydziału Nauk Historycznych UMK z różnych kierunków, reprezentujący odmienne perspektywy badawcze. Liczba wykładów i różnorodność tematyczna były imponujące.

Wydarzenie w Collegium Humanisticum zostało zorganizowane przez Samorząd Studencki WNH UMK we współpracy z trzema kołami naukowymi. Były to Wojskoznawcze Koło Naukowe, Studenckie Koło Naukowe Historyków im. Karola Górskiego i Studenckie Kołem Naukowe Archiwistów UMK.

Sześć bloków tematycznych

Przez dużą ilość prelegentów konferencja została podzielona na bloki tematyczne. Można było dowiedzieć się czegoś nowego o archiwach, obrazach wojny w kulturze i mediach czy religii, mitach i legendach. Nie zabrało również militariów, dyplomacji oraz wpływu konfliktów zbrojnych na władzę i społeczeństwo. Na koniec każdego bloku tematycznego uczestnicy mieli czas na zadawanie pytań i wymianę opinii.

O tym, skąd wziął się pomysł na Między mieczem a piórem, zdradził nam Jakub Gąsecki, jeden z przedstawicieli Samorządu Studenckiego WNH UMK:

War was never changes. Obrazy wojny w grach wideo między rozrywką, historią, a przestrogą

Dr Marcin Sumowski wygłosił wykład inauguracyjny otwierający konferencję o prezentacji wojny w grach wideo. Historyk odwołał się do dobrze znanych produkcji, między innymi: Call of duty: WWII, Ghost of Tsushima, Kingdom Come: Deliverance. Zawierają one motyw braterstwa wśród żołnierzy, perspektywę cywili lub przedstawiają okrucieństwo konfliktów zbrojnych. Gry wideo to nie tylko widowiskowe sceny, pobudzające naszą wyobraźnię, ale również wartościowe medium kształtujące nasze wyobrażenie o wojnie.

Po wykładzie dr Sumowski udzielił odpowiedzi na kilka pytań:

Dlaczego dr Sumowski wybrał taki temat na wykład inauguracyjny?

Jakie są rodzaje gier wideo z motywem wojny?

Czy sposób przedstawiania wojny w grach wideo zmienił się na przestrzeni lat?

Dlaczego motyw wojny w grach wideo jest tak popularny?

Czy gry wideo mogą posiadać wartość historyczną?

Czy gry mogą pełnić funkcję dydaktyczną?

Czy gry to medium najlepiej oddające realia wojny?

Jaka jest ulubiona gra z motywem wojny dr. Sumowskiego?

Rozmowa z prelegentami

Przeprowadziliśmy również rozmowę z dwoma prelegentami:

Wspomniany już wcześniej Jakub Gąsecki opowiedział nam o swoim wykładzie Wojna widziana z perspektywy archiwum domowego:

Natomiast Mateusz Wełna, autor wykładu Propaganda zwycięstwa i wartość historyczna ikonografii monet Imperium Romanum odpowiedział na dwa pytania. Dlaczego interpretacja monet pozwala na pozyskiwanie informacji historycznych oraz dlaczego ikonografia odgrywała istotną rolę w starożytności?

Warto docenić pracę organizatorów, bo konferencja została przeprowadzona w profesjonalny sposób oraz z ogromnym rozmachem. Gratulujemy Samorządowi Studenckiemu WNH i życzymy kolejnych tak udanych wydarzeń, jak Między mieczem a piórem.