Radio Sfera UMK

Gramy swoje, po studencku!

Grami w dyskalkulię

Pierwsze w Polsce narzędzie komputerowe „Prokalkulia 6-9” pomagające rozpoznać dyskalkulię u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, pochodzi z Torunia.

Dyskalkulia polega na ograniczeniu zdolności wykonywania działań arytmetycznych. Uznaje się  że jest to specyficzne zaburzenie rozwojowe o podłożu środowiskowym i genetycznym. Uważa się że dyskalkulicy stanowią 4-6% społeczeństwa, a ponad 99% z nich nie ma świadomości że dyskalkulia istnieje.

Toruńscy naukowcy podjęli się walki z tym problemem kilka lat temu. O tym czym jest dyskalkulia oraz o pierwszym w Polsce narzędziu komputerowym diagnozującym to zaburzenie, mówią jego twórcy – dr Małgorzata Gut z Katedry Psychologii UMK i Łukasz Goraczewski z Laboratorium Neurokognitywnego ICNT.

 

 

Oprócz narzędzia „Prokalkulia 6-9” zespół autorów razem z firmą Neurodio tworzy też grę terapeutyczną „Kalkulilo”. „[…] Stworzyliśmy narzędzie do diagnozowania pewnych problemów i automatycznie narodził się pomysł żeby stworzyć narzędzie do pomocy w pokonywaniu tych deficytów. […]” mówi Łukasz Goraczewski.

 

 

Gra nie ma jednak zastępować terapeuty, czy wykwalifikowanego diagnosty. Mówi dr hab. Jacek Matulewski z Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej UMK.

 

 

Obecnie wersję demo gry „Kalkulilo” można przetestować na stronie internetowej – kalkulilo.com lub pobrać aplikację z Google Play Market.

 

[Fot. http://gamelab.fizyka.umk.pl/ ]