Recenzje

2 września 2014 | Ewa Augustyniak

0

XL Recordings – Pay Close Attention

To już ćwierć wieku, odkąd powstała wytwórnia XL Recordings, która na przestrzeni lat stała się domem dla takich wykonawców jak: The Prodigy, Jack White, Thom York, czy Adele. Z tej okazji wytwórnia postanowiła przygotować specjalną kompilację, przedstawiającą dorobek artystów występujących pod jej szyldem.

Pay Close Attention to kompilacja przybliżająca kluczowe momenty i najważniejsze wydawnictwa prezentowane na przestrzeni ostatnich 25 lat przez ten niezależny londyński label. XL Recordings jest wspólnym przedsięwzięciem i wielu ludzi przyczyniło się do jego rozwoju – napisał w notce na okładce płyty właściciel wydawnictwa Richard Russell. Część pierwsza tej kompilacji to korzenie XL. Muzyka podziemna, tworzona dla DJ-ów. Te korzenie ciągle się rozrastają. Część druga przynosi kilka wybitnych talentów, które zaprowadziły wydawnictwo dalej, niż można było to sobie wyobrazić.

XL Recordings powstało w 1989 roku, a jego założycielami byli Nick Halkes i Tim Palmer, którzy postanowili założyć wytwórnię przyjazną muzyce rave. W 1991 roku do tego grona dołączył nastolatek Richard Russell, który objął obowiązki osoby zajmującej się poszukiwaniem talentów. Urodzony w północnym Londynie, był fanatykiem muzycznym, który mając 14 lat, zaczynał jako DJ oraz pracownik sklepu muzycznego. Razem z Halkesem tworzył także muzykę pod szyldem Kicks Like A Mule. Jak sam mówi, ambicją XL było tworzenie płyt, które mogłyby być grane przez DJ-ów. W 1993 roku Nick Halkes zdecydowała się odejść, by założyć wytwórnię Positiva, zaś Tim Palmer postanowił wycofać się z przemysłu muzycznego, pozostawiając ster w rękach Russella.

Choć sukces The Prodigy sprawił, że wytwórnia nie musiała się bać o przyszłość, szybko XL zaczął także wychodzić poza sztywne ramy muzyki rave, podsuwając dźwięki ze świata hiphopu (House Of Pain), techno (Empirion), breakbeatu (Stanton Warriors), drum’n’bass (Jonny L) czy 2-step garage (Dem 2).

Rok 2001 przyniósł nowy rozdział w historii wytwórni, którego wyznacznikiem było podpisanie kontraktu z The White Stripes. Jak mówił Jack, Meg uważała, że podpisanie kontraktu z XL, postrzeganym bardziej jako wydawcę muzyki tanecznej, będzie czymś dziwnym – mówi Russell. Myślę, że fakt, że byli bardziej bluesowo-rockowym wykonawcą, nie zwracał mojej uwagi. Jack był jednym z tych silnych charakterów, który naturalnie do nas pasował. Bo ponad wszystko cenię sobie oryginalność.

W kolejnych latach, z artystów bardziej kojarzonych z muzyką rockową, do stajni XL dołączył Thom Yorke, który najpierw wydał solowy album The Eraser, a następnie w barwach wytwórni zadebiutował też Radiohead oraz jego supergrupa Atoms For Peace.

W ostatnich latach, artystką XL, która odniosła największy sukces, bez wątpienia okazała się Adele. Jej sukces nie ma sobie równych. Album 21 jest najlepiej sprzedającą się płytą XXI wieku. Russell widzi jednak w niej to, co we wszystkich swoich artystach: niekonwencjonalny charakter z oryginalnymi pomysłami. Nie staram się zrozumieć społeczeństwa – przyznaje. Znajdujesz coś, co wydaje ci się dobre i oryginalne. Upewniasz się, że masz środki, aby to wesprzeć i jeśli znajdzie dla siebie publiczność, to dobrze.

Podsumowujący dorobek wytwórni album Pay Close Attention przynosi 33 utwory, które dostępne są w postaci boxu z czterema płytami winylowymi wzbogaconymi dodatkowym DVD i plakatem, a także jako dwupłytowy album CD. Jest także wersja cyfrowa. Ponadto została uruchomiona strona internetowa Pay Close Attention (http://pay-close-attention.com), na której znalazła się seria wciągających i połączonych kalendariów, dzięki którym możemy poznać dorobek artystów zaprezentowanych na kompilacji. Strona przynosi także wiele nowych i nieznanych wcześniej materiałów, wśród których są wywiady i występy: Vampire Weekend, The White Stripes, Tyler, The Creator, The Prodigy i Bobby’ego Womacka. Ponadto witryna zawiera odtwarzacz muzyki i plików wideo, pozwalający na budowanie własnych playlist.

 

Materiały: nadesłane

Tagi: ,




Back to Top ↑