Radio Sfera UMK

Gramy swoje, po studencku!

Fandom – aktywnie o fikcji

Aktywni, krytyczni i analizujący, od dawna skupiają się wokół ulubionych tytułów, nie raz z pełnym oddaniem angażując się w życie fikcyjnych postaci. Fandom czyli fans domain jest to nazwa nadana zjawisku aktywnego zaangażowanego odbioru tekstów popkultury, która w wąskim rozumieniu wiąże się głównie z rozwojem kultury telewizyjnej.

Fandom jako zjawisko pojawiło się już na początku lat 60-tych. „Pierwsze fandomy w tym rozumieniu są to fandomy Star Treka i innych seriali amerykańskich i brytyjskich.” O początkach fandomów mówi Aldona Kubus, kulturoznawca zajmujący się zjawiskiem fandomu.

Drugim walczącym o pierwszeństwo fandomem, w historii tego zjawiska, jest fandom Sherlocka. Ponownie wracający do łask, głównie z powodu nowych produkcji seriali, BBC Sherlock czy Elementary, amerykańskiej trawestacji powieści o detektywie.

Pierwszym, jeżeli bierzemy pod uwagę badania medioznawczne, fandomem odbieranym przez media masowe jest fandom Star Treka, który właśnie za sprawą listów fanowskich utrzymał się na antenie do 2005 roku. W badaniach tych określa się go jako akt konstytuujący początki fandomu współczesnego. W Polsce fandom nie jest rzeczą całkowicie nową, funkcjonował chociażby na łamach czasopism już pod koniec XX wieku. Spotykane w listach do redakcji rosnące zainteresowanie szczegółami polskich seriali, takimi jak 'Stawka większa niż życie’ czy 'Czterej pancerni i pies’, jest przejawem fandomu.

Fandom to nie tylko produkcje zachodnie, seriale czy filmy. Przejawia się on także rosnącym zainteresowiem produkcji wschodnich, mangi i anime, japońskich komiksów oraz animacji.

Jednak zjawisko to, mimo głównego oddziaływania w środowisku sieciowym, wciąż manifestuje swoje istnienie w organizowaniu różnego rodzaju spotkań. Konwenty czy mniejsze, lokalne, spotkania fanów są zjawiskiem coraz częściej spotykanym. Podzielić je można na te organizowane przez producentów danego serialu, filmu, które często odbywają się w ramach promocji tytułu oraz te organizowane już przez samych fanów.

Obecnie, głównie za sprawą portali społecznościowych takich jak Tumblr czy Twitter, coraz większa liczba osób z całego świata spotyka się z tą grupą odbiorców. Fandom zrzesza również osoby zainteresowane poszczególnymi aktorami, piosenkarzami czy osobami publicznymi, pozwalając komunikować się ludziom o podobnych upodobaniach.